تاریخچه شرکت مرسدس بنز از ابتدا تا اکنون + دلایل موفقیت

folder_openاخبار
comment1 دیدگاه
مرسدس بنز - حضرت جلوه

تاریخچه این خودرو کمی در میان سایر خودروسازهای جهان جالب تر است، چرا که این کمپانی غول بدون شک مخاطبان بسیار زیادی را به سمت خود در سراسر جهان جذب کرده است.

شرکت بنز تنها برندی است که خاستگاه بسیاری از اتفاقات و تحولات در صنعت خودروسازی است. شرکت مرسدس بنز در سال 2023 تولد 165 سالگی خود را جشن گرفت.

بنز به عنوان اولین کارخانه خودروسازی در جهان شناخته می شود و اولین قدم های تاسیس آن به سال های دورتر باز می گردد.

سیر تکامل مرسدس بنز در طول سال ها

مرسدس بنز یک خودروساز آلمانی است که در 28 ژوئن 1926 دقیقاً 96 سال پیش توسط کارل بنز و با کمک گرفتن از رقیبش گوتلیب دایملر شروع به فعالیت کرد. هسته مرکزی این مجموعه  در شهر اشتوتگارت آلمان واقع شده است.

از زمان تولید آن تا به امروز محصولات این خودروساز حرفه ای بازتاب بسیار گسترده ای رادر بر داشته است.

تنها دلیل این موضوع این است که محصولاتی که توسط این مجموعه تولید می شوند در نمونه مختلفی هستند که از مهمترین آنها می توان به خودروهای بسیار لوکس، وانت های بزرگ، کامیون های کشنده، اتوبوس و حتی آمبولانس اشاره کرد.

تاریخچه این شرکت محبوب به اندازه ای درخشان است که در اوایل سال 2018 با فروشی نزدیک به 2.31 میلیون دستگاه خودروی سواری در جایگاه بزرگترین خودروسازان جهان جای گرفت. دستیابی به چنین موقعیتی در صنعت بسیار رقابتی خودرو کار آسانی نیست.

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید روکش صندلی پارچه ای

تاسیس این شرکت به سال های قبل از 1926 برمی گردد. ریشه این غول خودروسازی آلمانی از مدل Daimler-Motoren-Gesellschaft Mercedes مدل 1901 و بنز پتنت-موتورواگن در سال 1886 توسط کارل بنز نشات می گیرد.

دومی به عنوان اولین خودرویی شناخته می شود که از موتور احتراق داخلی استفاده می کند. نکته اینجاست که بنز و دایملر دو رقیب بودند که هرگز در زندگی خود با هم روبرو نشدند.

اما اختراعات و تلاش مستمر هر یک در نهایت منجر به شکل گیری این برند شد. یکی از جالب ترین نکات شعار این شرکت است که با تاریخچه آن بسیار منطبق است، “یا بهترین یا هیچ”.

تحولات مرسدس بنز در طول زمان چگونه بوده است؟

اگر حضور چند نابغه نبود تولد و حیات صنعت خودرو سال ها به تعویق می افتاد. این نابغه ها بنز، دایملر و ویلهلم مایباخ نام داشتند که هر کدام به نوبه خود نه تنها به صنعت خودرو، بلکه در توسعه صنعت جهان نیز تاثیرات بسیاری داشتند.

از زمان آشنایی و ایجاد همکاری  دایملر و مایباخ نقطه عطفی در تاریخ خودروسازی این برند اتفاق افتاد. تنها دلیل آن این بود که مایباخ پس از مدتی به مرسدس بنز به چشم یک طراح حرفه ای و پیرو راه دایملر نقش بزرگی را از خود برجای گذاشت.

در سال 1882 دایملر کارگاه خود را با خریدار یک ویلا راه اندازی کرد. پس از مدتی مایباخ نیز به آنها پیوست و بر ساخت موتور مناسب و قابل استفاده برای هر وسیله نقلیه ای تمرکز کرد.

تلاش های شبانه روزی این دو در نهایت منجر به ساخت موتوری با یک سیلندر شد که امروزه آن را با نام «ساعت پدربزرگ» می شناسند. در آن طرف آلمان، کارل بنز به همراه دو شخص دیگر که از همکاران نزدیک او بودند موفق به احداث کارخانه  Rheinische Gasmotoren-Fabrik شدند.

در نهایت نام آن را به Benz & Cie تغییر دادند. در سال 1899. تغییر یافت با تلاش بسیار، آنها موفق شدند تعداد کارکنان شرکت خود را به 25 نفر افزایش دهند و محل کارخانه را به مکان بزرگتری منتقل کنند.

با وجود تمام تلاش های بنز، رز و اسلینگر هیچ امیدی به آینده این تجارت نداشتند. قبل از ترک کارخانه و گروه، رز به بنز توصیه کرد که زمان خود را برای ساخت خودرو تلف نکند.

بعدها این شرکت به بزرگترین کارخانه تولید موتور در آلمان تبدیل شد. در اوایل سال 1885، دایملر و مایباخ به دلیل تجربه بالایی که در ساخت ساعت پدربزرگ به دست آورده بودند، موفق به تولید موتوری دیگر که دارای یک سیلندر با مقیاس کوچکتر بودند، شدند.

آنها با قرار دادن این موتور جدید در یک دوچرخه چنگالی، موفق به اختراع «خودروی سواری دایملر» شدند که اولین موتورسیکلت جهان شد. در سال بعد، 1886، موفقیت کارخانه بنز به حدی رسید که او می توانست بیشتر وقت خود را به اختراع وسایل نقلیه موتوری اختصاص دهد.

او موفق شد موتوری اختراع کند که بتواند نیروی لازم را برای حرکت «ماشین بدون اسب» او فراهم کند. او تصمیم گرفت با دستان خود وسیله نقلیه ای برای موتور جدید خود اختراع کند. بنابراین او محصولی با سه چرخ طراحی کرد.

مرسدس بنز - حضرت جلوه
مرسدس بنز – حضرت جلوه

ساخت اولین خودروی احتراق داخلی در تاریخ

برخی معتقدند که کارل بنز اولین خودروی تاریخ را اختراع کرد. قبل از او، یک کاپیتان فرانسوی به نام نیکلاس ژوزف کانو، ماشینی را معرفی کرد که با موتور بخار کار می کرد. به عبارت دیگر کارل بنز در تاریخ به عنوان مخترع اولین خودروی احتراق داخلی شناخته می شود.

این خودرو کسی نبود جز موتور واگن بنز، معروف به کالسکه بدون اسب، که در سال 1888 به جاده آمد. موتور این خودرو یک سیلندر و 1.0 لیتر بود و قدرت آن به یک اسب بخار هم نمی رسید.

اما پتنت موتورواگن به لطف روش های تبلیغاتی خانواده بنز به ویژه برتا بنز که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان در صنعت خودرو شناخته می شود، توانست به موفقیت های بزرگی دست یابد.

نکته جالب این است که این خودرو در آن زمان حدود 600 مارک قیمت داشت که با توجه به شباهت آن به یک کالای لوکس جامعه، مبلغ زیادی به حساب می آمد.

مرسدس بنز - حضرت جلوه
مرسدس بنز – حضرت جلوه

برتا بنز چه کسی بود؟

همسر بنز همیشه حامی و کمک حال او بود. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که شروع صنعت خودروسازی از زمانی آغاز شد که کارل بنز با سرمایه گذاری های همسر خود برتا بنز، حق تولید بنز واگن را از آن خود کرد و آن را به ثبت جهانی رساند.

در همان سال دایملر و همراهش مایباخ با افزودن یک موتور بنزینی به واگن، تاریخ را برای همیشه تغییر دادند. برتا بنز اولین زنی بود که با اختراع همسرش برای تبلیغ اولین خودروی احتراق داخلی جهان موافقت کرد مسافت طولانی را طی کند.

سرگذشت تلخ این برند بعد از مرگ دایملر

متأسفانه عمر دایملر برای دیدن اولین مرسدس بنز توسط دوست خود مایباخ در سال 1901 بسیار کوتاه بود. این مدل در همان سال توسط DMG معروف به بازار معرفی شد.

پس از آن امیل جلینک که یک کارآفرین اروپایی بود همکاری خود را با DMG آغاز کرد و در سال 1902 توانست این برند را تاسیس کند.مدل مرسدس 35 اسب بخار قدرت داشت و نام اصلی جیلینک مرسدس جلینک بود.

پس داستان پرطرفدری که در رابطه با مرسدس به گوشتان خورده است، تا حدودی درست است، اما درصد بالایی از طرفداران این برند، گمان می کنند که مرسدس فرزند کارل بنز بوده است.

جلینک نقش بسیار مهمی در تاریخ این شرکت دارد، زیرا او یک تاجر شناخته شده بود که به رده های بالای جامعه دسترسی داشت و به این ترتیب توانست به خوبی در خودروهای به اصطلاح «بی اسب» دایملر جای بگیرد.

افراد این طبقه دیری نگذشت که افراد مشهور و خانواده های معروف مشتری او شدند. در سال 1902، DMG رسما مالک برند موفق مرسدس شد. اما متاسفانه مرسدس بنز برند شناخته شده ای نداشت.

بعد از آن بود که فرزندان دایملر به خاطر آورند که پدر آنها همیشه از نماد یک ستاره به عنوان سنبل استفاده کرده است.

به همین جهت صاحبان این برند تصمیم گرفتند هم از ستاره سه پر و هم از ستاره چهار پر را به عنوان علامت تجاری محصولات خود معرفی نمایند و در نهایت از ستاره سه پر به عنوان نماد و لوگوی این شرکت استفاده شد.

پس از جنگ جهانی اول، تجارت (به ویژه فروش اتومبیل های سواری که یک کالای لوکس محسوب می شد) آسیب زیادی دید و تنها شرکت های قوی با قدرت مالی کافی باقی ماندند.

بنابراین، بسیاری از برندها و کارخانه ها برای ادامه حیات مجبور به ادغام با شرکت های دیگر شدند. در نهایت کارخانه هایی چون دایملر و بنز از بحران های مالی بعد از جنگ آسیب های جدی دیدند که در نهایت در سال 1926 برند تازه ای به نام دایملر-بنز AG افتتاح کردند.

حالا این برند توانست بر تبلیغات مناسب و باقی ماندن نکات مثبت تمرکز کند، در سال 1926 اولین سری از محصولات مشترک این برند جدید را معرفی کرد. در طول دهه 1930، این برند موفق به تولید مدل 770 شد که هیتلر آن را دوست داشت زیرا شیشه آن ضد گلوله بود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up