میل گاردان چه قطعه است و چه کاربردی دارد؟

folder_openاخبار
comment1 دیدگاه
میل گاردان | حضرتی جلوه

در مقاله قبلی در رابطه با کاربرد انژکتور توضیحاتی را ارائه کردیم. اگر به دنبال آگاهی بیشتری در زمینه سایر قطعات خودرو هستید، مطالعه این مطلب را هم از دست ندهید. بعد از اینکه موتور نیرو تولید کرد، برای راندن ماشین باید آن نیرو را منتقل کرد. این کار سیستم انتقال قدرت خودرو است که در طول تاریخ صنعت خودرو تغییرات زیادی را به خود دیده است.

در نتیجه، امروزه انواع مختلفی از سیستم های انتقال نیرو بسته به کارایی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. چندین قطعه ثابت در این دسته بندی ها وجود دارد که شامل دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک می شود.

کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل و کلاچ از جمله این قطعات هستند. اما در سیستم انتقال نیرو یک قطعه غیر ثابت وجود دارد که فقط در برخی از آنها وجود دارد و در برخی دیگر کار نمی کند. در این مقاله از وبسایت حضرتی جلوه در رابطه با این قطعه مهم یکی میل گاردان با شما صحبت خواهیم کرد.

میل گاردان چیست و چه کاربردی دارد؟

فقط در سیستم های انتقال قدرت خودروهای دیفرانسیل عقب می توان محور محرک را دید. در واقع، خودروهایی با دیفرانسیل عقب یا محورهای محرک عقب از میل گاردان استفاده می کنند.

به طور طبیعی، این امر شامل خودروهای چهار چرخ متحرک یا چهار چرخ متحرک نمی شود. در عوض، Guardan فقط در خودروهایی استفاده می‌شود که محور واقعی و اصلی آن در عقب خودرو قرار دارد و از سیستم تولید نیرو (موتور و گیربکس) جدا است.

در این سیستم ها دیفرانسیل و چرخ های عقب خودرو نیروی تولیدی موتور را دریافت می کنند که به صورت انرژی دورانی است. از طریق میل گاردان در این روش گارد از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به گیربکس متصل می شود.

بنابراین به میل گاردان دو وظیفه زیر داده می شود:

  • ایجاد اتصال میان گیربکس و دیفرانسیل در مواقعی که فاصله میان آنها زیاد است.
  • انتقال دادن انرژی چرخشی آزاد شده از گیربکس به دیفرانسیل

البته خودروهایی با محور محرکه جلو و موتور و گیربکس در عقب وجود دارند. در این مثال، دیفرانسیل جلو و گیربکس به هم متصل می شوند و نیروی چرخشی با استفاده از شفت گاردان منتقل می شود.

محیط کلی و جزئیات میل گاردان به چه صورت است؟

به صورت کلی گاردان از فلز بادوام، مستحکم و مقاوم تشکیل شده است و ساختاری شفت مانند بدون انحراف، خمیدگی و زاویه دارد. این محور ضخیم و صاف به سه قسمت مجزا تقسیم می شود.

میل گاردان | حضرتی جلوه میل گاردان | حضرتی جلوه

قفل های اتصال دهنده

این قفل های مربعی برای اتصال به دیفرانسیل و گیربکس در هر دو انتهای میله اصلی است. این قفل ها انعطاف پذیری و حرکت محدودی را برای گاردان در زمانی که چرخ ها در یک راستا قرار ندارن.

فراهم می کند و از آسیب دیدن میله بدنه به دلیل تغییر سطح چرخ جلوگیری می کند. این چهار شاخ دارای اتصالات قلاب و سرعت هستند تا به گاردان امکان حرکت همزمان بالا و پایین را بدهد.

این قفل ها شامل یک یاتاقان در هر یک از چهار سر آن هستند تا امکان حرکت ساده روی شفت خروجی گیربکس را فراهم کند.

سطح اصلی

بدنه ممکن است جامد یا توخالی باشد. این قطعه که به نظر میله ای فلزی است از ورق های فولادی با ترکیبات کمی از کربن ساخته شده است و برای کاهش وزن خودروی توخالی مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است گاهی برای افزایش قدرت سطح آن ضخیم تر باشد. نوع موتور مورد استفاده در یک خودرو تأثیر مستقیمی بر عملکرد آن دارد.

اتصال کننده کشابی

میل گاردان در زمان حرکت به سمت جهت های مختلف باید کشیده و کوتاه شود. هنگامی که اختلاف کاهش می یابد، گاردان باید طولانی تر باشد، و زمانی که افزایش می یابد، باید کوتاه تر شود.

این تنظیم طول با استفاده از یک مفصل کشویی، مشابه آنچه در شیلنگ‌های جاروبرقی مدرن وجود دارد، انجام می‌شود. در نتیجه یک طرف بدنه گاردان ضخیم تر از طرف دیگر است.

ضلع نازک‌تر در نیمه ضخیم‌تر قرار می‌گیرد و زمانی که تغییر طول این دو طرف ضروری است، این کار را انجام می‌دهند.

هزار خار

در دیواره داخلی قسمت ضخیم تر و دیواره بیرونی قسمت نازکتر مفصل لغزنده هزار خار به کار گرفته شده است تا از نامرتب شدن مفصل کوتاه و لغزنده و بلند شدن بیش از حد یا ناموجه جلوگیری شود.

میل گاردان | حضرتی جلوه میل گاردان | حضرتی جلوه

این قطعه از فولاد محکم و تا حدودی ضخیم تشکیل شده است زیرا در معرض ضربه های ناشی از انتقال نیرو، ضربه های احتمالی از ناهمواری جاده ها و کرنش های بیش از حد انتقال انرژی چرخ قرار می گیرد.

نمونه هایی با بدنه های توخالی از لوله های درزدار تشکیل می شوند، در حالی که در فرم های جامد، تیغه های فولادی به صورت الکتریکی یا گازی به وسیله جوشکاری اتصال داده شده است.

چند نمونه از میل گاردان در صنعت وجود دارد؟

این قطعه، بر خلاف بسیاری از اجزای دیگر خودرو، از نظر ساختار و جنس آلیاژ نمونه های زیادی ندارد. طول گاردان به طور کلی در نمونه های موجود آن موثر است. زیرا فاصله بین گیربکس و دیفرانسیل متفاوت است. از سوی دیگر، میل گاردان ها در دو نوع مختلف در بازار وجود دارند:

  • یک تکه
  • دوتکه

به این ترتیب اتصال کشویی در محور خودروهای محور عقب با فاصله کمتر از 1.5 متر بین گیربکس و دیفرانسیل حذف می شود. در این شرایط اتلاف انرژی موتور نیز کاهش می یابد.

با این حال، در شرایطی که محور محافظ نسبتاً طولانی است، این قطعه دارای یک بلبرینگ و لاستیک ضربه‌ای در وسط است تا احتمال آسیب را کاهش دهد.

حرف آخر + تشکر از مطالعه مقاله

به طور کلی، محور محرک جزء قابل استهلاک نیست و خرابی آن غیر معمول است. فقط توصیه می شود که چهار شاخ و اتصال کشویی آنها در طول سرویس های دوره ای بررسی شود.

در نهایت می توان با تعویض دنده به عقب در حالی که دور موتور زیاد است و فشار آوردن به خودرو در هنگام ترمزگیری، قفل گارد چهار شاخ را از بین برد. در صورت خرابی این قطعه حتما به یک تعمیرگاه مجاز و مختصص مراجعه نمایید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up