واتر پمپ ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

folder_openاخبار
comment1 دیدگاه
واتر پمپ ماشین

همانطور که در مقاله قبلی در رابطه با میل گاردان صحبت کردیم. اکنون قصد داریم که در رابطه با یکی دیگر از قطعات خودرو با شما صحبت کنیم. یکی از آن قطعات کوچک، ضروری و مفید، پمپ آب است، چه در خانه و چه در خودرو. واتر پمپ ماشین را چه در یک روز سرد زمستانی و چه در یک روز سوزان تابستانی روشن نگه می دارد. دقیقا چطور؟ بعداً توضیح خواهیم داد.

علاوه بر این، توضیح خواهیم داد که چرا این کامپوننت شکست خورده است و چه چیزی اشتباه کرده است. ممکن است با آگاهی از راهکارهای جلوگیری از خرابی پمپ آب، خیال خود را از عملکرد صحیح خودرو در فصول مختلف راحت کنید.

واتر پمپ ماشین دقیقا چیست؟

وظیفه پمپ آب تامین آب، ضد یخ و ضد جوش بخش های مختلف موتور خودرو است. پمپ آب مایعات فوق را به رادیاتور برمی گرداند. در نتیجه این قسمت از یخ زدگی خودرو در روزهای سرد و خنکی در روزهای گرم جلوگیری می کند.

هنگامی که پمپ آب به درستی کار می کند، خودرو دمای معقول و ثابتی را حفظ می کند. اگر پمپ آب وسیله نقلیه شما خراب شود، خطر آسیب به موتور افزایش می یابد. در نتیجه همیشه باید پمپ آب را بررسی کنید تا علت و علائم خرابی آن را مشخص کنید.

شایع ترین دلایل خرابی واتر پمپ ماشین چیست؟

خرابی پمپ آب معمولاً بر واشر سر سیلندر تأثیر می گذارد. داغ ترین نقطه موتور در واشر سر سیلندر است. خودروهایی که این قسمت، یعنی واشر سر را سوزانده اند، در هنگام فروش خطر کاهش قیمت عمده را دارند.

واتر پمپ خودرو | حضرتی جلوه

به ضرورت یک پمپ آب خوب توجه کنید و اجازه ندهید خرابی آن به سایر قطعات آسیب برساند یا ارزش وسیله نقلیه شما را پایین بیاورد. از جمله دلایل تخریب این قطعه در خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خط آب موتور یخ زده است.
  • خوردگی پره های داخلی پمپ آب
  • زنگ زدگی در دنده و سایر نواحی دیده می شود
  • سیستم خنک کننده خودرو فاقد ضدیخ است.

توجه داشته باشید که یکی از این دلایل خرابی پمپ آب، یخ زدن آب موتور، باعث خرابی پمپ آب می شود. لازم است در مورد علت دوم که عدم وجود ضدیخ در سیستم است توضیحاتی ارائه شود.

حتی اگر ضدیخ در خودرو وجود داشته باشد اما کیفیت پایینی داشته باشد، باز هم ممکن است به پمپ آب آسیب برساند.

چه علائم یا نشانه هایی به خرابی واتر پمپ ماشین اشاره دارد؟

اجازه دهید در این بخش علائم و نشانه های هشدار دهنده خرابی این قطعه را مورد بررسی قرار دهیم:

ایجاد صداهای عجیب از داخل آن

هنگامی که قرقره پمپ آب در هنگام حرکت خودرو با سرعت بالا شل می شود، صدایی که به راحتی قابل تشخیص است تولید می شود. پمپ آب در اثر این صدای ناله در حال فرسوده شدن و از کار افتادن است.

بنابراین، اگر مورد مشابهی برای خودروی شما پیش آمد، حتما بیشتر بررسی کنید تا از آسیب به اجزای مختلف موتور جلوگیری کنید.

خارج شدن بخار از داخل موتور ماشین

گرمای خروجی از رادیاتور یا موتور یکی دیگر از نشانه های خرابی پمپ آب است. علت این علامت چیست و چه ارتباطی با خرابی پمپ آب دارد؟ همانطور که قبلا توضیح داده شد وظیفه خنک کردن موتور خودرو بر عهده پمپ آب است.

دمای موتور افزایش می یابد و در صورت آسیب دیدن این قطعه بخار از آن خارج می شود. این بخار از پشت هود تولید می شود. سریع عمل کنید، ماشین را پارک کنید و به محض دیدن آن به متخصص مراجعه کنید.

برای جلوگیری از حوادث ناگوار برای خود و سایر مسافران، در صورت مشاهده بخار خروجی از موتور، حتماً خودرو را خاموش کرده و به کنار جاده ببرید. توقف خودرو در جاده منجر به ترافیک و تصادفات متعدد می شود. پس توجه کنید.

نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین | حضرتی جلوه
بهترین مارک واتر پمپ پراید

نشت مواد سیال و یا خنک کننده ها

واتر پمپ ماشین در صورت شکستگی یا قدیمی بودن به مرور زمان خراب می شود. پمپ آب در نتیجه این سایش شروع به نشت مایع خنک کننده می کند.

همیشه سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید تا مشکلی ایجاد نشود و اگر متوجه نشت مایع سبز یا قرمز در نزدیکی پمپ آب شدید، فوراً با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید. به طور معمول، مایع خنک کننده به رنگ سبز یا قرمز است.

حرارت بالای موتور

گرم شدن بیش از حد موتور بسیار خطرناک است. خرابی پمپ آب ممکن است یکی از دلایل آن باشد. در خودروهای مدرن، پنل مانیتور داخلی به شما امکان می دهد دمای موتور را مشاهده کنید.

در غیاب این فناوری، می توانید دمای خودرو خود را با لمس موتور بررسی کنید. برای بررسی خرابی پمپ آب و مشاهده داغ شدن بیش از حد موتور، موتور را لمس کنید. این دمای بالا می تواند نشان دهنده آسیب پمپ آب باشد.

نوسانات دما در خودروها

اگر سیستم خنک کننده به درستی کار کند، دمای خودرو در دماهای مختلف ثابت می ماند. اما اگر دما بین نرمال و زیاد تغییر کند، ممکن است مشکل از پمپ آب باشد. به طور طبیعی، این نشانگر باید علاوه بر سیگنال خرابی پمپ آب، بررسی وضعیت پمپ آب را نیز ضروری کند.

فعال کردن چراغ هشدار دمای آب

موتور به دلیل آسیب پمپ آب بیش از حد گرم می شود. در نتیجه آمپر افزایش می یابد و چراغ هشدار دمای آب روشن می شود. صرف نظر از اینکه شما یک وسیله نقلیه خارجی رانندگی می کنید یا فقط از کالاهای داخلی استفاده می کنید.

روشن کردن چراغ هشدار دمای آب ممکن است باعث از کار افتادن پمپ آب در ماشین شما شود.

عملکرد نامطلوب کولر خودرو

عملکرد ضعیف کولر خودرو نشانه دیگری از خرابی پمپ آب است. در نتیجه، اگر کولر خودروی شما به درستی کار نمی کند، باید توجه داشته باشید که سایر قطعات مانند پمپ آب نیز ممکن است دچار مشکل شده باشند و باید بررسی شوند.

به گوش خوردن صدایی مانند ساییده شدن موتور

سعی کنید با بالا بردن کاپوت خودرو صدای موتور را بشنوید. یکی از نشانه های خرابی پمپ آب، شنیدن صدایی مانند فرسودگی موتور است. البته، شناسایی این صدا می تواند برای برخی افراد کمی چالش برانگیز باشد در حالی که برای متخصصان و رانندگان با تجربه ساده به نظر می رسد.

راهای جلوگیری از خراب شدن واتر پمپ ماشین چیست؟

اصطلاح “پیشگیری بهتر از درمان است” مدتی است که وجود داشته است. این ایده در مورد نگهداری و تعمیر وسایل نقلیه نیز صدق می کند. با مطالعه راهبردهای جلوگیری از خرابی پمپ آب خودرو در این بخش، ممکن است از مشکلات بیشتری جلوگیری کنید:

  1. عوض کردن مایع خنک کننده

تغییر مایع خنک کننده در فواصل زمانی مشخص و مناسب، مطابق با قضاوت سازنده خودرو، یکی از راهکارهای جلوگیری از خرابی پمپ آب است. اگر اجازه دهید مایع خنک کننده قدیمی و فرسوده شود، پمپ آب خورده می شود و برای شما مشکل ایجاد می کند.

  1. هنگام تعویض تسمه واتر پمپ دقت کنید

به نحوه قرارگیری تسمه پمپ آب در رابطه با قرقره تسمه هنگام تعویض آن دقت کنید. هیچ تسمه ای نباید شل یا خیلی سفت باشد. خرابی پمپ آب به دلیل شل بودن یا سفت بودن تسمه و کشیدگی بیش از حد آن ایجاد می شود.

  1. عوض کردن تسمه تایم کارکرده

هنگام تعویض پمپ آب، به یاد داشته باشید که تسمه تایم را نیز عوض کنید. خرابی پمپ آب به دلیل ساییدگی تسمه تایم است. عمر مفید این دو جزء معمولاً برابر است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up