گیربکس چیست + 6 علائم مهم در زمان خرابی

folder_openاخبار
comment1 دیدگاه
گیربکس

قطعات بسیاری در خودرو وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و در صورت نبود آنها بدون شک خودرو دچار اختلال خواهد شد. یکی از مهمترین قطعاتی که می توان به عنوان عضو اصلی یک ماشین از آن نام برد گیربکس است. یکی از بهترین سازندگان این قطعه شرکت مرسدس بنزآلمان است.

در این مقاله از وبسایت حضرتی جلوه توضیحات جامع و کاملی در این زمینه به شما دوستان عزیز ارائه خواهیم کرد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گیربکس خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

gearbox وسیله ای مکانیکی است که نیرو را از موتور به شفت خروجی در حال چرخش منتقل می کند. این کار را با استفاده از یک سری چرخ دنده که به هم متصل شده اند انجام می دهد.

چرخ دنده ها را می توان به روش های مختلفی مرتب کرد تا نسبت های سرعت و گشتاور متفاوتی را ارائه دهد. در خودرو از گیربکس برای تغییر سرعت چرخ ها استفاده می شود.

هنگامی که خودرو از حالت سکون استارت می زند، موتور باید گشتاور زیادی تولید کند تا چرخ ها به حرکت درآیند. این وسیله از ضریب دنده کم برای تامین این گشتاور استفاده می کند.

با افزایش سرعت خودرو، gearbox را می توان به دنده های بالاتر تغییر داد که گشتاور کمتر اما سرعت بالاتری را ارائه می دهد. gearbox نیز به خودرو اجازه می دهد تا به آرامی شتاب گرفته و سرعت خود را کاهش دهد.

وقتی راننده پدال گاز را فشار می دهد، دور موتور افزایش می یابد. سپس گیربکس دنده ای را انتخاب می کند که دور موتور را با سرعت دلخواه خودرو مطابقت دهد. این امر از توقف یا دور زدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند.

چند نمونه از گیربکس در خودرو وجود دارد؟

دو نوع اصلی گیربکس وجود دارد: دستی و اتوماتیک. گیربکس های دستی به راننده نیاز دارند که دنده ها را به صورت دستی تعویض کند. گیربکس های اتوماتیک دنده ها را به صورت خودکار بر اساس دور موتور و سرعت دلخواه خودرو تعویض می کنند.

پیشنهاد مطالعه :

در اینجا توضیح دقیق تری درباره نحوه عملکرد مدل دستی آن آورده شده است:

موتور از طریق کلاچ به gearbox متصل می شود. کلاچ وسیله ای است که امکان جدا شدن موتور از جعبه دنده را فراهم می کند. این امر زمانی ضروری است که دنده ها در حال تعویض هستند.

گیربکس دارای سه محور است: شفت ورودی، شفت خروجی و …، شفت ورودی به موتور متصل است. شفت خروجی به چرخ های محرک متصل است. کانترشفت بین شفت ورودی و شفت خروجی قرار دارد.

چرخ دنده های شفت ورودی و میل جلو همیشه مشبک هستند. این بدان معنی است که آنها همیشه با سرعت یکسانی می چرخند.

چرخ دنده های روی شفت خروجی همیشه مشبک نیستند. آنها فقط در صورت انتخاب چرخ دنده با چرخ دنده های روی میل متحرک مشبک هستند.

دنده های روی شفت خروجی در نسبت های مختلف چیده شده اند. این بدان معنی است که آنها تعداد دندان های متفاوتی دارند. نسبت دنده سرعت و گشتاور شفت خروجی را تعیین می کند.

راننده با استفاده از دسته دنده دنده ها را تعویض می کند. دسته دنده به یک سری میله و اهرم متصل است که دنده های داخل gearbox را انتخاب می کند.

هنگامی که یک چرخ دنده انتخاب می شود، چرخ دنده های روی شفت خروجی و میل متقابل مشبک می شوند. این قدرت را از موتور به چرخ های محرک منتقل می کند.

گیربکس های اتوماتیک مانند گیربکس های دستی عمل می کنند، اما از یک سری دریچه های هیدرولیک برای انتخاب خودکار دنده ها استفاده می کنند. این امر آنها را برای راننده راحت تر می کند، اما پیچیده تر و گران تر هستند.

مهم ترین علائم خرابی گیربکس چه مواردی هستند؟

در اینجا برخی از رایج ترین علائم خرابی این وسیله مکانیکی آورده شده است:

گیربکس
گیربکس

نشت مایع: مایع گیربکس برای روانکاری و خنک نگه داشتن دنده ها ضروری است. اگر علائمی از نشت مایع مانند خیس بودن یا گودال های زیر ماشین خود را مشاهده کردید، می تواند نشانه ای از مشکل در گیربکس باشد.

روشن شدن چراغ چک : چراغ چک موتور یک چراغ هشدار عمومی است که می تواند مشکلات مختلفی از جمله مشکل gearbox را نشان دهد. اگر چراغ چک موتور شما روشن شد، بهتر است خودروی خود را توسط مکانیک بررسی کنید تا ببینید آیا گیربکس مشکلی دارد یا خیر.

صداهای غیرمعمول: گیربکس ها زمانی که به درستی کار می کنند باید کمی سر و صدا ایجاد کنند، اما اگر صدای غیرعادی مانند خراش، ناله یا وزوز شنیدید، می تواند نشانه ای از مشکل باشد.

مشکل در تعویض دنده: اگر در تعویض دنده مشکل دارید یا به نظر می رسد که دنده ها در حال لیز خوردن هستند، می تواند نشانه مشکل گیربکس باشد.

گرمای بیش از حد: گیربکس ها اگر به درستی روغن کاری نشده باشند یا مشکلی در سیستم خنک کننده وجود داشته باشد، ممکن است بیش از حد گرم شوند. اگر ماشین شما بیش از حد گرم شود، ممکن است به گیربکس آسیب برساند.

بوی سوختگی در داخل ماشین: اگر بوی سوختن لاستیک یا بوی غیرمعمول دیگری از ماشین شما می آید، می تواند نشانه مشکل گیربکس باشد.

اگر هر کدام از این نشانه ها را تجربه کردید، در اولین فرصت ممکن خودروی خود را در توسط یک مکانیک مختصص عیب یابی کنید. مشکل گیربکس در صورت عدم تعمیر می تواند منجر به آسیب بیشتر شود و همچنین رانندگی با خودرویی با گیربکس معیوب می تواند خطرناک باشد.

برای جلوگیری از خرابی گیریکس چه اقدامی باید انجام داد؟

در اینجا چند نکته اضافی برای جلوگیری از خرابی gearbox وجود دارد:

ماشین خود را به طور منظم سرویس کنید. این شامل تعویض مایع گیربکس و فیلتر طبق توصیه سازنده می شود.

از رانندگی در شرایط شدید اجتناب کنید. رانندگی در هوای گرم یا خارج از جاده می تواند فشار مضاعفی به گیربکس وارد کند و خطر خرابی را افزایش دهد.

با ماشین خود به درستی رانندگی کنید. دنده ها را خیلی سریع یا شدید عوض نکنید و از ترمزهای شدید خودداری کنید.

اگر صدای غیرمعمولی از اتومبیل خود شنیدید، فوراً آن را توسط مکانیک بررسی کنید.  تشخیص و تعمیر به موقع می تواند به جلوگیری از آسیب جدی گیربکس کمک کند.

تفاوت گیربکس و دیفرانسیل در چیست؟

gearbox و دیفرانسیل هر دو اجزای ضروری در پیشرانه خودرو هستند، اما اهداف متفاوتی دارند.

 گیربکس

gearbox وسیله ای مکانیکی است که سرعت و گشتاور خروجی موتور را تغییر می دهد. این کار را با استفاده از یک سری دنده برای ضرب یا تقسیم قدرت موتور انجام می دهد.

گیربکس این امکان را به خودرو می دهد که سریعتر یا کندتر حرکت کند و همچنین به خودرو امکان می دهد بدون توقف از تپه ها بالا برود یا از یک توقف شروع شود.

 دیفرانسیل

دیفرانسیل وسیله ای مکانیکی است که به چرخ های روی یک محور اجازه می دهد تا با سرعت های مختلف بچرخند. این امر زمانی ضروری است که خودرو در حال چرخش است، زیرا چرخ های بیرونی پیچ باید سریعتر از چرخ های داخل پیچ بچرخند.

گیربکس
گیربکس

بدون دیفرانسیل، ماشین بدون سر خوردن نمی تواند بچرخد. در خودرویی با پیشرانه دیفرانسیل عقب، گیربکس و دیفرانسیل اجزای جداگانه ای هستند. گیربکس در قسمت موتور خودرو و دیفرانسیل در محور عقب قرار دارد.

در خودرویی با پیشرانه دیفرانسیل جلو، گیربکس و دیفرانسیل در یک واحد ترکیب می شوند. گیربکس در قسمت موتور خودرو قرار دارد و چرخ های جلو را به حرکت در می آورد.

چکیده نهایی + خداحافظی انتهایی

در این مقاله از سایت حضرتی جلوه سعی بر آن کردیم که توضیحات بسیار خوبی در رابطه با خرابی گیربکس و همچنین شرح حال و کاربرد این سیستم مکانیکی به شما عزیزان ارائه کنیم.

قطعات یک خودرو مانند هر عضو از بدن ما هستند که در صورت نبود آنها نمی توان حتی نفس کشید. یک خودرو هم در صورتی که یکی از اجزای اصلی آن نباشد، انتظار حرکت و کار کردن را نباید از آن داشته باشیم.

هر قسمت از ماشین کاربرد خاص خودش را دارد و می توان به آن به چشم یک عضو نگاه کرد. از وقت شما به جهت مطالعه این مطلب کمال تشکر را داریم.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up