استپر خودرو چیست + 5 علت خرابی آن

folder_openاخبار
comment1 دیدگاه
استپر خودرو | روکش صندلی حضرتی جلوه

در مقالات قبلی با شما در رابطه با کاربرد گیربکس ماشین + دلایل خرابی آن صحبت کردیم. اکنون زمان آن است که در رابطه با یکی دیگر از اجزای مهم در داخل موتور ماشین با شما سخنی به میان آوریم.

یکی از قطعات بسیار مهم در موتور ماشین استپر خودرو آن است این قطعه که به طور کلی وظیفه مدیریت و تنطیم کردن دور موتور را بر عهده دارد. در حالت های که دور موتور باید به صورت درجا کند، استپر میزان افزایش و کاهش دور موتور را به صورت خودکار تنظیم می کند.

در صورتی که این قطعه پرکاربرد دچار خرابی شود، به راحتی به سایر اجزای موتور آسیب وارد خواهد کرد. در مقاله از وبسایت حضرتی جلوه در رابطه با علائم و دلایل خراب شدن استپر موتور با شما صحبت خواهیم کرد.

شرح مختصری از استپر موتور + کاربرد آن

بیایید ابتدا در رابطه با این قطعه توضیحات کوتاهی به شما ارائه کنیم. گفتیم که استپر خودرو (idle control valve) که گاهی از آن به عنوان شیر کنترل هوای دور آرام یاد می شود، وظیفه مدیریت دور آرام موتور را بر عهده دارد.

در اکثر خودروها، اندازه این قطعه تقریبا یکسان است. در نتیجه، این مقاله بدون توجه به نوع خودرویی که رانندگی می کنید، می تواند برای شما مفید باشد. اکثر استپرها به صورت موتور یا سوپاپ موتوری روی منیفولد ورودی خودرو نصب می شوند.

“ماژول کنترل موتور” استپر را کنترل می کند که سرعت دور آرام موتور را بر اساس عواملی از جمله دمای موتور و تقاضای سیستم الکتریکی تغییر می دهد.

اصلی ترین دلایل خرابی استپر خودرو چیست؟

اصلی ترین دلایل خرابی این قطعه شاید دلایل زیادی نباشد. اما یکی از مهمترین دلایلی که می تواند در خرابی این قطعه نقش بسیار مهمی داشته باشد، وجود کثیفی در قسمت انژکتورها موتور است.

استپر خودرو | روکش صندلی حضرتی جلوه استپر خودرو | روکش صندلی حضرتی جلوه

به طوری که با تجمع رسوبات و یا سایر موادی مانند کربن فیلترهای هوا به طور کلی مسدود شده و همچنین شمع های خودرو دچار خرابی و ایراد هستند. در این صورت مهمترین دلایل خرابی استپر را می توان به تجمع بیش از حد رسوبات و کربن اشاره کرد. در ادامه دلایل کامل تری در رابطه با خرابی این جز از موتور خودرو به شما ارائه خواهیم کرد.

5 علت اصلی خرابی استپر خودرو که باید دانست!

1- نامنظم بودن دور

اصلی ترین و مهمترین علل خرابی استپر خودرو به دلیل نارامی دور و همچنین نامنظم بودن آن است. استپر که نقش کلی آن برای تنظیم کردن و ایجاد دور موتور در سرعت های ثابت و از یکسان است.

اگر این قطعه دچار خرابی شود و یا پس از مدتی ازکار بیفتد، بدون شک سرعت دور آهسته به صورت غیر معمولی بالا یا پایین خواهد شد. در مواقعی ممکن است که این دلیل به صورت متناوب اتفاق بیفتد. به طوری که سرعت به طور غیر معمولی بالا و یا به صورت غیر طبیعی پایین خواهد آمد و این رویه دائم تکرار شود.

2- نشانگر چک موتور روشن می شود

چراغ چک موتور نشانه دیگری است مبنی بر اینکه ممکن است استپر از کار افتاده باشد. اگر ماژول کنترل موتور متوجه یک مشکل در استپر شود تا راننده را از مشکل آگاه کند، چراغ چک موتور روشن خواهد شد.

چراغ چک موتور می تواند به دلیل مشکلات مختلفی در خودرو روشن شود، بنابراین برای شناسایی مشکل اساسی، باید خودرو را توسط رایانه اسکن کرد و کدهای خطای آن نمایان شود. اگر اسکنر کد P0505 را نمایش دهد، استپر دارای مشکل خاصی است.

3- خاموش‌شدن بی دلیل ماشین

خاموش شدن موتور نیز یکی دیگر از وخیم ترین نشانه های خرابی استپر موتور است. وقتی خرابی استپر به این نقطه رسیده است، خودرو در حالت معمولی نمی تواند هوای کافی را تخلیه و یا دریافت کند.

در نتیجه وقتی موتور روشن می شود، پس از چند ثانیه بدون هیچ دلیل خاموش خواهد شد. در بعضی از موارد، حتی ممکن است که موتور ماشین به درستی کار نکند و به محض روشن شدن مجددا خاموش شود.

4- دور آهسته و یا غیر طبیعی

هنگامی که استپر موتور به درستی کار می کند، دستگاه باید کاملاً نرم و بدون هیچ مشگل خاصی کار کند. هنگامی که استپر از کار می افتد، موتور به شدت دچار لرزش خواهد شد و در هنگام روشن بودن به سختی کار می کند. دلیل اصلی این موضوع به خاطر نرسیدن هوای کافی به موتور است، در نتیجه خودرو با لرزش های شدیدی رو به رو خواهد شد.

5- خاموش شدن ناگهانی موتور در زمان بار اضافه

ما بیان کردیم که اگر موتور در حین کار خود به خود خاموش شود مشکل خاصی در استپر آن وجود دارد. با این حال، اگر موتور تحت فشار بیش از حد باشد، گاهی اوقات ممکن است خاموش شود.

به عنوان مثال، اگر بخاری یا تهویه مطبوع را هنگامی که استپر موتور کار نمی کند روشن کنید، موتور خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن خاموش خواهد شد. به همین دلیل احساس مس کنید که در این شرایط فرمان ماشین به یک طرف جهت پیدا خواهد کرد. این موضوع یکی دیگر از نشانه های شکست استپر است.

بهترین روش رفع ایراد در استپر خودرو

این موضوع کاملا درست است که در مواردی شما می توانید با وجود استپر خراب به رانندگی خود ادامه دهید. اما انجام این کار باعث خواهد شد تا به سایر اجزای داخلی خودرو آسیب های جدی وارد کنید، در نتیجه هزینه تعمیرات ماشین شما به مراتب بیشتر خواهد شد.

شاید این جمله را از افرادی که آگاهی کافی نداشته اند: شنیده باشید: نگذار ماشین به صورت درجا کار کنه. لازم نیست که استپر ماشینت را تعویض کنی. آیا این موضوع از دید شما درست است و اجازه خواهید داد تا ماشین به صورت درجا کار کنه.

در روزهایی که دمای هوا سرد است بعد از اینکه به ماشین خود استارت زدید، چه کاری انجام خواهید داد. آیا شما خواهید توانست تا در زمان توقف در پشت چراغ قرمز خودرو خود را خاموش کنید. و یا در مواقعی که پلیس به شما اخطار توقف خواهد داد، آیا نیاز است تا چند دقیقه توقف کنید تا مسیر تردد برای سایر خودروها باز شود.

تمامی این موارد ممکن است که در زمان اتفاق افتادن شما را مجبور کند تا به خود اجازه دهید تا موتور ماشین شما درجا کار کند. رفع خراب این قطعه معمولا هزینه بالایی نخواهد داشت. در مواقعی نیاز است تا با تمیز کردن آن این مسئله را حل کنید.

حتی در صورتی که این قطعه به طور کامل خراب شده ممکن است با تعویض به موقع آن، ار بروز هزینه های بیشتری به موتور خودرو خود جلوگیری کنید.

طریقه تمیز کردن استپر خودرو + نکات ضروری

همانطور که در بالا به آن اشاره شد معمولا رایج ترین مشکلی که در ممکن است باعث خراب استپر شود، تجمع بیش از حد رسوبات، کربن و یا سوخت های نسوخته است. برای حل این مسئله کافی است که از یک اسپری تمیز کننده خودرو و یا پاک کننده های قوی موتور ماشین استفاده نمایید. برای انجام این کار لازم است تا طبق مراحل زیر عمل کنید:

استپر خودرو | روکش صندلی حضرتی جلوه استپر خودرو | روکش صندلی حضرتی جلوه

  • قسمت مجرای ورودی هوا را به صورت کامل از دریچه گار جدا نمایید.
  • به ماشین خود استارت بزنید و دور موتور خود را در روی عدد 1000 تا 1500 بالا ببرید و به مدت زمان چند دقیقه نگه دارید.
  • محلول تمیز کننده را در روی دریچه گاز موتور خود اسپری کرده تا جریان هوا به راحتی از ورودی آن عبور کند.
  • سپس موتور خودرو را خاموش کرده و کمی صبر کنید تا محلول تمیز کننده کلیه مسیرها را تمیر نماید.
  • لازم تا 5 دقیقه صبر کنید تا این مراحل سپری شود
  • اکنون موتور خودرو را روشن کنید و دور موتور را به ناحیه 1000 تا 1500 ببرید و در همان جا ثابت نگه دارید
  • سپس تمامی مراحل تمیز کردن را تکرار کنید
  • اکنون موتور راخاموش کنید و قسمت مجرای ورودی هوا را به سمت دریچه گاز متصل نمایید
  • حال زمان آن رسیده است تا موتور را شروع کرده و دور آن را به 1000 تا 1500 برسانید و در همان جا نگه دارید تا کلیه دود های سید از اگزوز خودرو خارج شوند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up