فلایویل در ماشین چه نقشی دارد؟

folder_openاخبار
commentبدون دیدگاه
فلایویل

در مقاله در رابطه با کاربرد واتر پمپ ماشین با شما صحبت کردیم. اکنون قصد داریم تا در رابطه با یک قطعه کاربردی دیگر با شما سخن بگوییم. فلایویل جزء سیستم انتقال نیرو است. به طور دقیق تر، فلایویل یکی از اجزای اصلی سیستم کلاچ در سیستم انتقال قدرت است. در خودروهای بنزینی با موتورهای احتراق داخلی، انتقال نیرو مستلزم رساندن گشتاور موتور به چرخ‌ها از طریق سیستمی است که شامل کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل و سیستم چرخ است.

هر یک از این سناریوها شامل یک سیستم پیچیده با چندین جزء است. فرآیند انتقال نیرو توسط فلایویل آغاز می شود. کلاچ اساسی ترین جزء سیستم انتقال قدرت است. فلایویل جزء اولیه سیستم کلاچ است. البته فلایویل هم جزئی از گیربکس یا موتور است.

زیرا این قطعه بین موتور، گیربکس و کلاچ نصب می شود و تماس آنها را تضمین می کند. در نتیجه فلایویل باید نقش بسزایی در این سیستم داشته باشد. اجازه دهید در ادامه مقاله از وبسایت روکش صندلی حضرتی جلوه با شما همراه باشیم.

فلایویل چیست و چه کاربردی دارد؟

فلایویل (FlyWheel یا Fly+Wheel) یک دیسک دندانه دار، صفحه یا جزء فلزی دایره ای است. در نتیجه، در نگاه اول، این عنصر به نظر می رسد چرخ دنده ای با دنده های کوتاه و مقطع بزرگ است. به عنوان یک صرفه جویی در انرژی، فلایویل ها در تمام تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به کار می روند.

البته این صرفا انرژی چرخشی یا زاویه ای است. در واقع، فلایویل نمی تواند انرژی رفت و برگشتی را ذخیره کند و فقط می تواند نیروی گشتاور را حفظ و تحویل دهد. در خودروها، این قطعه با نام فلایویل نیز شناخته می شود.

فلایویل که در خودرو بین گیربکس، موتور و کلاچ قرار می گیرد، نیروی چرخش موتور را به گیربکس می رساند. این جزء موتور به میل لنگ متصل می شود، با میل لنگ می چرخد و گشتاور موتور را دریافت می کند.

این بخش همچنین انرژی اضافی را در حین انتقال آن ذخیره می کند. این بدان معناست که در حالی که تعداد احتراق ها زیاد است و بنابراین گشتاور موتور زیاد است، انرژی مازاد ذخیره می شود و زمانی که انرژی کاهش می یابد استفاده می شود.

در واقع، Fayville این صرفه جویی را در طول انتقال انرژی و همچنین تنظیم و صاف کردن میل لنگ به دست می آورد. در نتیجه، مسئولیت های فلایویل به شرح زیر است:

  • انتقال گشتاور موتور به گیربکس
  • سرعت میل لنگ را ثابت کنید.
  • ذخیره انرژی انتقال برای تنظیم سرعت

در واقع، ذخیره انرژی توسط چرخ فلایویل مستلزم مقاومت و پذیرش ضربه های موتور در هنگام احتراق و زمانی که پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه مرده پایین در سیلندر می افتد. بنابراین این ضربات از پیستون و شاتون به عنوان نیروی ناسازگار و نوسانی به میل لنگ منتقل می شود.

در نتیجه، سرعت چرخش میل لنگ یکنواخت یا ثابت نیست. چرخ طیار با قدرت ذخیره انرژی (اینرسی) خود، سرعت میل لنگ را تعدیل می کند و در عین حال ضربه های ناشی از این تغییرات را کاهش می دهد.

یعنی در سرعت اضافی صرفه جویی می کند و زمانی که قدرت میل لنگ کاهش می یابد از آن استفاده می کند.

فلایویل (2)
معایب تراش فلایویل

ساختار فلایویل به چه صورت است؟

فلایویل وزن سنگینی است که در انتهای میل لنگ قرار دارد. فلایویل روی یک قطعه بشقاب مانند گردان به نام فلنج در انتهای میل لنگ نصب می شود. یک سوراخ کوچک در وسط فلایویل و فلنج وجود دارد که شفت ورودی گیربکس از آن عبور می کند و نیرو به گیربکس منتقل می شود.

در این سوراخ از یک یاتاقان سوزنی یا بوش منحصربفرد برای جلوگیری از اصطکاک بین این قطعات استفاده شده است. اجزای فلایویل عبارتند از:

فلایویل وزن بزرگی است که در انتهای میل لنگ قرار دارد. چرخ طیار بر روی یک قطعه بشقاب مانند گردان به نام فلنج در انتهای میل لنگ نصب می شود.

یک سوراخ کوچک در مرکز فلایویل و فلنج وجود دارد که شفت ورودی گیربکس از آن عبور می کند و نیرو به گیربکس منتقل می شود. برای جلوگیری از اصطکاک بین این قسمت ها از یک یاتاقان سوزنی یا بوش منحصر به فرد در این سوراخ استفاده شده است.

اجزای چرخ فلایویل به شرح زیر است:

  • دنده رینگی
  • چرخ دنده اولیه
  • صفحه درایو
  • فنر داخلی
  • چرخ‌دنده ثانویه
  • بلبرینگ
  • فنر خارجی

همه این قطعات به وضوح در داخل صفحات فلایویل قرار دارند و چیزی که از این قطعه می بینیم وزن دیسکی با چندین سوراخ برای پرچ ها و پیچ ها برای اتصال به میل لنگ، محور آن، کلاچ و دیسک صفحه است.

به منظور ایجاد مقاومت لازم در برابر ضربات، این مورد از چدن خاکستری تشکیل شده است. برای حفظ تعادل قطعه، داشتن سطوح صاف و صیقلی بدون هیچ گونه تاب خوردگی بسیار مهم است.

نوع موتور، ابعاد آن، تعداد سیلندرها و تعداد احتراق ها همگی بر اندازه چرخ فلایویل تأثیر می گذارند. به این ترتیب، بزرگتر هرچه موتور سیلندرهای بیشتری داشته باشد، چرخ فلایویل کوچکتر می شود.

از آنجایی که سیلندرهای بیشتر منجر به انتقال یکنواخت قدرت به میل لنگ می شود که باعث افزایش احتراق می شود. فلایویل کوچکتر می شود زیرا کار آن در این شرایط آسانتر می شود و نیاز کمتری به ذخیره و کنترل انرژی وجود دارد.

نحوه عملکرد چرخ فلایویل

نیرو در موتورهای چند سیلندر به گونه‌ای تولید می‌شود که این فرآیند گهگاه با هم تداخل پیدا می‌کند و در تولید آنها اختلال ایجاد می‌کند، زیرا احتراق‌ها به‌طور متوالی و عملاً بدون فاصله اتفاق می‌افتند.

این نشان می دهد که پیستون دیگر ممکن است فوراً سقوط کند و با پایین آمدن پیستون اول و برخورد با نقطه مرده پایین، میل لنگ را تحت فشار قرار دهد. در نتیجه این همپوشانی، افزایش ناگهانی قدرت را تجربه می کنیم.

فلایویل

عمر فلایویل

با این حال، میل لنگ زمانی که پیستون ها به طور متوالی به سمت بالا حرکت می کنند و از نقطه مرگ بالایی عبور می کنند، قدرت خود را از دست می دهند. این نوسان منجر به گشتاور میل لنگ ناهموار و نامنظم است.

اگر نیروها و گشتاور میل لنگ در موتور تنظیم و هماهنگ نشوند و به همان شکل منتقل شوند، ممکن است خودرو ضربه های شدیدی را تجربه کند. بنابراین یک میانجی برای ایجاد این همکاری لازم است.

چرخ لنگر با نگه داشتن گشتاور اضافی میل لنگ در طول خروجی توان مداوم پیستون ها و به کارگیری آن در هنگام از دست دادن نیرو، انتقال گشتاور را ثابت می کند و از این ضربه ها جلوگیری می کند.

البته فلایویل به عنوان تکیه گاه کلاچ و قطعات آن نیز در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، دنده بیرونی فلایویل که به چرخ دنده محرک سیستم راه انداز متصل است، نیروی اولیه مورد نیاز برای راه اندازی موتور را منتقل می کند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up