میل لنگ خودرو چیست + 5 نشانه خراب شدن

folder_openاخبار
commentبدون دیدگاه
میل لنگ

یکی دیگر از قطعات موتور که برای عملکرد و حرکت خودرو بسیار مهم است، میل لنگ است. به دلیل وابستگی متقابل، همه قطعات موتور ممکن است از کار بیفتند یا مشکلاتی در کار داشته باشند که می تواند به کل موتور آسیب برساند.

به عنوان بخشی از سری مقالات ادامه دار ما در مورد قطعات خودرو، این بار شما را با میل لنگ آشنا می کنیم و نحوه عملکرد آن در موتور و سیستم حرکتی خودرو را توضیح خواهیم داد، در ادامه با ما همراه باشید.

میل لنگ دقیقا چیست؟

موتور خودرو از قطعات متعدد به هم پیوسته تشکیل شده است و خرابی یکی از آنها می تواند کل سیستم را مختل کند. میل لنگ یکی از قطعاتی است که برای موتور و حرکت وسیله نقلیه حیاتی است.

پیشنهاد مطالعه : تاریخچه مرسدس بنز

به زبان ساده، این جزء حرکات خطی پیستون های خودرو را به حرکات چرخشی تبدیل می کند. این قطعه به پیستون ها متصل می شود و بلافاصله حرکات خطی آنها را به حرکات چرخشی تبدیل می کند.

در خودروهای با موتور خطی به تعداد سیلندر میل لنگ و در موتورهای خورجینی  (V) این عدد نصف سیلندر است.

موتورهای هشت سیلندر خورجینی به این دلیل تولید می شوند زیرا طول میل لنگ افزایش پیدا نکند (تعداد Car crankshaft در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها است) و تحمل حرارت موتور را ندارد.

یک “فلایویل” به یک انتهای میل لنگ متصل می شود و باعث جمع شدن ارتعاشات میل لنگ می شود.

“میل بادامک” توسط یک چرخ دنده در سمت دیگر حرکت می کند. میل لنگ اغلب از آلیاژ فولاد کربن یا آلیاژ فولاد با فلزاتی مانند نیکل و کروم ساخته می شود. همچنین در طراحی این بخش از وانادیوم برای خنک کردن سریع آن با هوا استفاده شده است.

ساختار میل لنگ خودرو چگونه است؟

تعدادی تکیه گاه دائمی و Car crankshaft متحرک روی میل لنگ وجود دارد. قطعه ای به نام فلایویل در یک انتهای میل لنگ تعبیه شده است تا ارتعاشات را کاهش دهد. چرخ دنده ای در انتهای مخالف این قطعه وظیفه حرکت میل بادامک را بر عهده دارد.

علاوه بر این، یک قرقره در جلوی این چرخ دنده برای حرکت دینام، پمپ هیدرولیک، چیلر و پمپ آب اضافه می شود.

وزنه های تعادل در Car crankshaft قرار می گیرند تا تعادل در برابر فشار پیستون ها حفظ شود و موتور نرم تر و سریع تر حرکت کند.

همچنین بسیار مهم است که این نکته را در نظر داشته باشید، هر اندازه میل لنگ طولانی تر باشد، نقاط پشتیبانی بیشتری باید وجود داشته باشد، به طوری که موتور نرم تر کار می کند و احتمال تاب برداشتن کاهش می یابد.

به دلیل کوتاهتر بودن طول میل لنگ موتور خورجینی، احتمال تغییر شکل آن در اثر فشار و گرما کمتر است.

میل لنگ
میل لنگ

روش های تقویت میل لنگ ماشین چگونه است؟

برخی از تکنیک های حرارتی، Semantation و آبکاری برای سخت شدن این قطعه حساس از موتور خودرو استفاده می شود.

محورها با استفاده از فرآیندهای القایی یا سیمانی تا عمق مشخص سخت می شوند. پس از این مرحله، سطوح آسیاب و صاف می شوند و محورها برای کاهش اصطکاک صیقل داده می شوند.

با این حال، سخت شدن سطح معمولاً با فناوری های جدیدتر امروزه انجام می گردد.

روش اول شامل قرار دادن گاز نیترات در دمای 583 درجه سانتیگراد در نزدیکی محور Car crankshaft است و هنگامی که گاز نیتروژن توسط فولاد تا عمق کمی جذب شود، به شدت سفت می شود و به عنوان یک لایه سفید شناخته می شود.

دمای داخلی میل لنگ برای به حداکثر رساندن استحکام آن پایین نگه داشته می شود و سطح قطعه جلا داده می شود.

سطح میل لنگ در روش زیر در معرض نمک مذاب قرار می گیرد، جایی که خاکستری می شود و تا عمق 0.03 میلی متر سفت می شود. گزینه دیگر سخت شدن با نیکل یا کروم است. قرقره ها و چرخ دنده ها وجود دارد و یک فلنج در پشت برای اتصال به فلایویل است.

مقایسه بین میل لنگ موتور خطی و میل لنگ موتور خورجینی

تعداد میل لنگ در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها است در حالی که در موتورهای پیستونی نصف تعداد سیلندرها است.

وزنه های موجود در میل لنگ خودرو برای حفظ تعادل در برابر فشار پیستون و شاتون و همچنین برای اینکه موتور خودرو روان تر کار کند و سرعت موتور را افزایش دهد، لازم است.

بدین ترتیب در موتورهای 8 سیلندر که به صورت سیلندر ساخته می شوند، امکان تاب برداشتن موتور در اثر حرارت و دمای بالای موتور کاهش می یابد.

برای افزایش عمر مفید موتور خودرو دمای مایع خنک کننده خودرو نباید از حد مجاز بیشتر شود.

و در هنگام جوشیدن موتور خودرو نباید موتور را خاموش کرد بلکه با ریختن آب روی رادیاتور که باعث کاهش حرارت می شود موتور خودرو را خاموش کرد. درب رادیاتور را به آرامی باز کنید. و آب و مایع خنک کننده را دوباره چک کنید.

برخی از خودروها مانند پژو 405 پس از ریختن مایع خنک کننده به تهویه نیاز دارند.

به خاطر داشته باشید که کتابچه راهنمای خودرو بهترین راهنمای شما برای نگهداری منظم خودرو است.

میل لنگ
میل لنگ

علائم خرابی میل لنگ ماشین + نشانه های کلی

با مشاهده هر یک از علائم زیر، این قطعه باید تعویض شود:

  • تاب برداشتن یا خمیدگی بالا
  • وجود ترک های در سمت عرضی و در قسمت انگشتی ها
  • سوخته شدن لنگ هایی که ثابت و یا متحرک اند
  • شکستن و یا بریدن کامل
  • از دست رفتن قوس هایی که در کنار لنگ ها است

نکاتی برای افزایش طول عمر میل لنگ خودرو

اگر میل لنگ بیش از حد گرم شود، ممکن است خم شود. در نتیجه دمای آب رادیاتور باید دائماً زیر یک آستانه خاص باشد. وقتی ماشین شما به جوش می آید، هرگز آن را خاموش نکنید.

در عوض، دما را با قرار دادن آب روی رادیاتور کاهش دهید، سپس در رادیاتور را باز کنید و سطح آب داخل را بررسی کنید.

مراقب باشید که آب روی موتور یا منیفولد پاشیده نشود. علاوه بر این، تهویه پس از افزودن آب رادیاتور برای سلامت میل لنگ خودرو حیاتی است.

حرف کلام آخر + تشکر از شما

در این مقاله سعی بر آن کردیم تا با ارائه توضیحاتی در رابطه با میل لنگ خودرو و انواع آن نکاتی را به حضور شما خواننده عزیز وبسایت حضرتی جلوه ارائه دهیم.

قطعات ماشین به نوبه خود می تواند نقش بسیار مهمی را در به حرکت در آوردن و روشن کردن موتور اتوموبیل داشته باشد. امروزه کشورهای بسیار زیادی در حال ساخت و تولید قطعات و لوازم جانبی ماشین هستند.

از صفر تا صد تولید یک خودرو ممکن است در یک کارخانه انجام شود و یا قسمت های از آن توسط کشورهای دیگری ساخته و یا مونتاژ گردند. در مقالات بعدی نکات بسیار جامع تری را در رابطه با سایر اجزای یک ماشین به شما بیان خواهیم کرد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up