چرم چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

folder_openاخبار
commentبدون دیدگاه
چرم چیست و انواع آن

چرم گواهی بر خلاقیت انسان است و مطمئناً سهم قابل توجهی در توسعه تمدن مدرن داشته است. چرم از زمان طلوع بشریت بخشی ثابت از طراحی و مد بوده است. تمدن بشری حدود 7000 سال است که از چرم برای تولید لباس و سایر اقلام مصرفی استفاده کرده است. اگر چرم طبیعی اصل باشد، سال ها دوام می آورد و می توان از آن استفاده کرد. با این حال، آیا کیفیت چرم طبیعی و نحوه تشخیص آن را می دانید؟ با ما در  حضرتی جلوه همراه باشید تا هر آنچه را که باید در مورد چرم اصل بدانید.

چرم از چه چیزی ساخته شده است؟

چرم طبیعی از پوست حیوانات به دست می آید. چرم گاوی پرکاربردترین و ترجیح داده شده ترین چرم در صنعت مد امروزی است. پوست گاو 65 درصد از کل تولید چرم را تشکیل می دهد. پس از چرم گاوی، چرم گوسفندی محبوب است. پوست گوسفند از پشم نشکن ساخته شده است که ممکن است به راحتی با پارچه پوشانده شود. از چرم گوسفند معمولاً برای ساخت دمپایی و قالیچه استفاده می شود.

پس از چرم گاو و گوسفند، درصد کمی از چرم جهان از پوست بز، گاومیش و حتی تمساح، مار و شترمرغ ایجاد می شود. علاوه بر اینها، چرم شتر نیز وجود دارد که کمتر از سایر چرم ها شناخته شده است. با این حال، چرم ساخته شده از پوست شتر بسیار مقاوم تر و قوی تر از چرم گاوی است. چرم پوست شتر تقریباً ده برابر پوست گاو فیبر دارد و در برابر پارگی مقاوم تر و بادوام تر است. برای دیدن روکش صندلی چرم می توانید به محصولات وبسایت ما سری بزنید تا بهترین اطلاعات را در این زمینه به شما ارائه دهیم.

انواع چرم

به طور کلی باید بگوییم که چرم با توجه به روش ساختش به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. شناخت چرم در خرید چرم به کمک شما می آید. در ادامه مطالب در تلاشیم که انواع مختلف چرم را به شما ارائه کنیم تا بهترین مطالب را در این زمینه بتوانید کسب نمایید.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی که گاهی به آن چرم صنعتی نیز می‌گویند، همان نوع چرم است که روی مبل‌ها، روکش صندلی‌های خودرو و برخی لباس‌ها یافت می‌شود. از این چرم به عنوان چرم گیاهی نیز یاد می شود. دو نوع چرم مصنوعی وجود دارد: پلی اورتان (PU) و پلی وینیل کلراید (PVC).

چرم PVC در دهه 1940 در ایالات متحده تولید شد. از این چرم در کفش، روکش مبل و فضای داخلی خودرو استفاده می شود. در اواخر دهه 1950، شرکت های شیمیایی خاصی شروع به تولید چرم PU کردند. هر دوی این چرم ها عملکردهای مشابهی دارند، در عین حال خواص متمایزی نیز دارند.

چرم pu بافت نرم، انعطاف پذیری و قابل تنفس دارد. به همین دلیل بیشتر برای ساخت محصولاتی که در تماس با پوست هستند استفاده می شود.(مانند لباس و روکش مبلمان)

چرم PVC به اندازه چرم PU قابلیت تنفس را ندارند. در نتیجه اکثرا برای محصولاتی استفاده می شود که به دفع رطوبت نیاز دارد. مثل جلد کتاب یا جعبه دستگاه های الکترونیکی.

چرم طبیعی

چرم طبیعی از دباغی پوست حیوانات تشکیل می شود. مقاومت زیاد، استحکام بالا،ماندگاری از خصوصیات  چرم های طبیعی است. چرم طبیعی بر اساس استحکام به 3 دسته سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم و دسته بندی می شوند.

چرم سبک از پوست حیواناتی مانند گوسفند و بزغاله به دست می اید و ضخامت کمی را دارد. در نتیجه به مراقبت نیاز دارند. از سمت دیگر این چرم ها جنس بسیار لطیفی دارند و به همین دلیل اکسسوری هایی مانند دستکش و کلاه به کار می رود.

چرم نیمه سنگین از پوست حیوان هایی مانند شترمرغ و کروکدیل ساخته می شود و جزء چرم های کمیاب به شمار می رود و قیمت بالایی را هم دارند.

چرم سنگین از پوست حیواناتی مانند گاو، گوساله و شتر تشکیل شده است. این چرم ها مقاومت زیادی نسبت به بقیه چرم ها دارد.

نحوه تشخیص چرم اصل از مصنوعی و طبیعی

اگر به خرید وسایل چرمی مانند پوشاک رفته باشید، متوجه شده اید که تنوع گسترده ای از چرم ها موجود است و گاهی تشخیص اینکه کدام چرم اصل و کدام مصنوعی است ممکن است سخت باشد. بنابراین می خواهیم که اطلاعاتی را ارائه دهیم که بتوانید چرم اصل را از مصنوعی و طبیعی تشخیص دهید.

راحتی

اگرچه چرم واقعی فرآوری می شود، اما یک ماده طبیعی باقی می ماند. هوا و انعطاف پذیر است. از سوی دیگر، چرم مصنوعی به دلیل عدم وجود اجزای طبیعی انعطاف‌ناپذیر است. وجه تمایز دیگر در این صنعت این است که چرم طبیعی با افزایش سن نرم می شود، در حالی که چرم مصنوعی به دلیل ترکیب پلاستیکی آن نرم نمی شود.

جاذبه بصری

چرم مصنوعی ساخته دست بشر است. در نتیجه، تنوع بیشتری نسبت به چرم طبیعی دارد. چرم مصنوعی در رنگ های مختلف موجود است. چرم های دانه کامل و طبیعی نیز با طراحی منحصر به فرد و طبیعی خود متمایز می شوند.

چرم های مصنوعی نسبت به چرم های طبیعی و اصل نیاز به نگهداری کمتری دارند و در صورت مراقبت مناسب، جذابیت خود را حفظ می کنند. چرم‌های طبیعی دیگر نیازی به تعریف ندارند و با مراقبت مناسب می‌توان آن‌ها را برای سال‌ها بدون تغییر ظاهر پوشید و مدل داد.

قیمت

فرقی نمی کند درباره چکمه های چرم صحبت میکنید یا ترنج کت ها و کیف مردانه، چرم طبیعی همیشه قیمت بالاتری در مقایسه با چرم مصنوعی دارد. چرم طبیعی علاوه بر اینکه از پوست حیوانات تشکیل شده به مهارت ها و تکنیک های خاصی برای ساخت احتیاج دارد.

بافت

یکی از بزرگترین و واضح ترین نشانه های چرم مصنوعی، بافت آن است. هیچ بافتی حس و بافت چرم طبیعی را ندارد. چرم گاهی اوقات با یک رنگدانه محافظتی تحت پوشش قرار می گیرد که در این صورت تشخیص تفاوت و فرق بین چرم طبیعی و مصنوعی بر اساس بافت سخت خواهد شد.

بو

با اینکه بوی چرم یک مورد ذهنی است اما خیلی از افراد به بوی چرم مصنوعی علاقه ای ندارند. چرم های مصنوعی بوی مشخصی از پلاستیک و مواد شیمیایی دارند. چرم های اصل هم بوی طبیعی را دارند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up