از ورزش فرمول 1 چه می دانید؟

folder_openاخبار
commentبدون دیدگاه
فرمول 1

فرمول 1 یکی از هیجان انگیزترین و شدیدترین مسابقات در جهان است، اما تاریخچه فرمول 1 چیست؟ ریشه آن چیست؟ از کجا آمده؟ چه کسی آن را اختراع کرد؟ در زیر، تاریخچه جذاب فرمول 1 را بررسی خواهیم کرد.

که از منشا آن در اوایل دهه 1900 شروع شده و در مورد بسیاری از مسابقات و جنجال های هیجان انگیز آن بحث خواهیم کرد. در این مقاله از سایت حضرتی جلوه در رابطه با این ورزش با صحبت خواهیم کرد.

فرمول 1 از کجا شکل گرفت؟

ریشه‌های مسابقات فرمول 1 به قرن بیستم بازمی‌گردد، زیرا مردم از اوایل دهه 1900 به صورت رقابتی در اروپا با اتومبیل‌های مسابقه‌ای مسابقه می‌دادند.

بین سال‌های 1931 و 1939، مسابقات با چرخ‌های باز توسط انجمن بین‌المللی باشگاه‌های اتومبیل‌رانی (AIACR)، که میزبان مسابقات قهرمانی اروپا مشابه مسابقات جهانی فرمول 1 بود، تأیید شد.

در طول دهه های 1930 و 1940، جلسات متعددی برگزار شد که هدف آنها سازماندهی مسابقات به صورت یک قهرمانی واحد و متحد بود، اما شروع جنگ جهانی دوم این برنامه ها را به تعویق انداخت.

در سال 1946، پس از پایان جنگ، FIA (فدراسیون بین المللی de) l’Automobile) مجموعه ای از قوانین را استاندارد کرد و قهرمانی را برای رانندگان آغاز کرد. اولین مسابقه فرمول 1 در سیلورستون انگلستان در سال 1950 برگزار شد.

اولین مسابقه مجاز بدون شک در انگلستان رخ داد، که ممکن است باعث شود برخی بریتانیا را به عنوان کشور مبدا فرمول 1 بدانند. با این حال، شروع فرمول 1 را نمی توان در هیچ کشوری از همان ابتدای شروع مسابقات رانندگان ورزشی از سراسر جهان جستجو کرد.

گرندپری نیز بخشی از پیست بود و بعداً گرندپری های دیگر خارج از اروپا نیز اضافه شدند.

چه کسی فرمول 1 را اختراع کرد؟

هیچ فردی وجود ندارد که مسابقات فرمول 1 را “اختراع” کند. از زمانی که موتور احتراق داخلی با سوخت بنزینی رایج شد، مردم به مسابقه پرداختند.

با این حال، فرمول 1 پس از استانداردسازی قوانین توسط FIA و برگزاری مسابقات قهرمانی رانندگان، به طور رسمی آغاز شده است و به این ترتیب می توان گفت که FIA مخترع فرمول 1 است.

فرمول 1 رنکینگ فرمول 1

FIA بدنه تنظیم کننده جهانی فرمول 1، در میان سایر ورزش های موتوری است. FIA نهادی است که مسئول تعیین قوانین فرمول 1، تفسیر آنها، اعمال تحریم ها و حل و فصل اختلافات و صدور مجوزهای فوق العاده مورد نیاز رانندگان برای شرکت در مسابقات است.

می توان گفت که FIA همچنین فرمول 1 را مجدداً اختراع می کند، زیرا تغییرات در طراحی خودروها و موتورهای آنها رایج است و همچنین تغییرات در سیستم نقطه، مدارهای موجود در یک فصل و اقدامات ایمنی.

فرمول 1 چه زمانی تاسیس شد؟

فرمول 1 در 13 می 1950 تأسیس شد، زمانی که اولین مسابقه رسمی در سیلورستون انگلستان برگزار شد و اولین قهرمانی رسمی رانندگان آغاز شد که توسط FIA سازماندهی شد.

اگرچه مسابقات فرمول 1 زیادی در سراسر اروپا برگزار شد (مسابقه با اتومبیل های فرمول 1 و قوانین فرمول 1)، FIA تشخیص داد که تنها هفت مورد از این مسابقات برای قهرمانی رانندگان آن سال امتیاز محاسبه می شود.

از سال 1950 به بعد، رقابت تنها رشد کرد، مسابقات بیشتری در هر فصل اضافه شد و به کشورهای جدید گسترش یافت.

تاریخچه ایمنی

اگرچه گاهی اوقات تصادفات تکان دهنده در مسابقات رخ می دهد، فرمول 1 به اندازه گذشته خطرناک نیست. با این وجود، این ورزش سابقه تاسف باری از مرگ و جراحات دارد.

در اولین دهه زندگی خود، 15 راننده در طول مسابقات فرمول 1 جان خود را از دست دادند. در طول سال های بعد، این اعداد بالا باقی ماندند. امروزه FIA ایمنی راننده را سرلوحه کار خود قرار داده است و هر سال در فرمول 1 بهبودی در ایمنی مشاهده می شود.

در نتیجه این تلاش ها، از سال 1980، تعداد رانندگانی که در مسابقات فرمول 1 جان خود را از دست داده اند کمتر شده است. به طور کلی از تعداد کسانی که تنها در دهه 1950 کشته شدند. خوشبختانه، تلفات و تصادفات خشونت آمیز در فرمول 1 کمتر رایج شده است.

این عمدتا به این دلیل است که اتومبیل های فرمول 1 مدرن طوری طراحی شده اند که به رانندگان اجازه می دهند با حداقل آسیب از تصادف فرار کنند.

اخیراً بسیاری از رانندگان به دلیل بهبود فناوری ایمنی خودروهای خود از تصادفات به ظاهر زشت و بدون خط و خش نجات یافته اند. بدون شک، ایمنی بزرگترین تکامل فرمول 1 از زمان ایجاد آن در سال 1950 بوده است.

رانندگان بزرگی که جان خود را در رقابت در ورزش مورد علاقه خود از دست دادند، نباید فراموش شوند، زیرا آنها یادآور عشق به ورزش و اهمیت ایمنی راننده هستند.

فرمول 1 کجا محبوب است؟

مسابقات اتومبیل رانی پیش از شروع رسمی فرمول 1 در اروپا محبوب بود و رکوردهایی از مسابقات اتومبیلرانی در سراسر اروپا در اواخر دهه 1890 وجود داشت.

بنابراین، جای تعجب نیست که فرمول 1 قرار بود در اروپا محبوب شود، زیرا نشان دهنده راهی سازمان یافته برای رقابت در موتوراسپورت هایی بود که اروپایی ها قبلاً عاشق آن شده بودند.

اولین مسابقه فرمول 1 که در سیلورستون انگلستان برگزار شد، با حضور پادشاه جورج ششم و سایر اعضای خانواده سلطنتی انگلیس، ثابت کرد که این ورزش از همان ابتدا قادر به جذب جمعیت بلندپایه بود.

تخمین زده می شود که حدود 100000 نفر برای تماشای اولین مسابقه فرمول 1 به سیلورستون سفر کردند. علاوه بر محبوبیت فوری آن، از همان ابتدا این ورزش، ملی گرایی خاصی بین هواداران و تیم های کشورهای مختلف وجود داشت.

و این ناسیونالیسم تا به امروز حاکم است. به عنوان مثال، طرفداران فرمول 1 ایتالیا به دلیل علاقه شدید به تیم اصلی ایتالیا، فراری، و طرفداران انگلیسی نیز به همان اندازه مشتاق موفق ترین تیم انگلستان، مک لارن ریسینگ هستند.

فرمول 1 پیست فرمول یک باکو

اگرچه اروپا هنوز بازار اصلی آن است، فرمول 1 در سایر قاره ها نیز بسیار محبوب است. کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل و استرالیا رانندگان افسانه‌ای داشته‌اند که در فرمول 1 موفق شده‌اند و بنابراین، این ورزش در آن کشورها نیز بسیار محبوب است.

با وجود اینکه فرمول 1 ریشه اروپایی دارد، در سراسر جهان محبوب است. در یک فصل فرمول 1، مسابقات مختلفی در قاره آمریکا، آفریقا، آسیا، استرالیا و اروپا برگزار می شود.

علاوه بر آن، رانندگان فرمول 1 از کشورهای مختلف می آیند. در فصل 2022، 11 مسابقه از 23 مسابقه خارج از اروپا برگزار شد. از زمان ایجاد آن، رانندگان فرمول 1 از 41 کشور مختلف و قهرمانان جهان از 14 کشور مختلف وجود داشته اند.

فرمول 1 که یک ورزش جهانی است، طرفداران زیادی در کشورهایی مانند:

  • ایتالیا
  • آلمان
  • انگلستان
  • برزیل
  • استرالیا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up